15 ŞEDINŢE DE CONDUCERE TE FAC ŞOFER?!

Posted: 28 Mai 2012 by Mycor in Intrebari frecvente
Etichete:, ,

Si eu pot!

Si eu pot!

“Aceasta este prima întrebare” spun, parafrazându-l pe Shakespeare!

Te înscrii la o şcoală de şoferi, faci legislaţie, ieşi întâi în poligon, apoi în trafic (cel puţin asta ar fi ordinea logică…) şi apoi, gata: la examen – trebuie să dovedeşti că ai devenit şofer! Serios?!!!

15 şedinţe de condus înseamnă – teoretic: 25 de ore, iar practic: cel mult 22 de ore şi jumătate, că de restul te fentează instructorul, pentru că scrie pe hârtie 100 de minute şedinţa, dar tu faci maximum 90 de minute – asta dacă e băiat/fată bun/ă şi nu întârzie sau nu îşi rezolvă probleme personale în timpul ŞEDINŢEI TALE, pentru care l-ai/ai plătit/-o pe om/oamă!!!

So, cine au fost cei care au stabilit că poţi deveni şofer după 15 şedinţe de condus şi ce calitate aveau?! Oare s-au făcut studii ştiinţifice care să demonstreze că majoritatea covârşitoare a oamenilor pot stăpâni o maşină după DOAR 15 şedinţe? Mie una mi se par total insuficiente, însă pentru şcolile de şoferi acest “insuficient” se transformă într-o afacere foarte profitabilă, pentru că majoritatea aspiranţilor la permisul auto vor face şedinţe suplimentare mult mai piperate ca preţ decât costul şcolii!

A doua întrebare este: pentru cine este condusul? Oare numai pentru fericiţii iniţiaţi sau pentru cei înzestraţi cu aptitudini tehnice şi, de preferinţă, de sex masculin?! Ei bine, trebuie să-i dezamăgesc pe cei care nu s-au apucat de şcoala de şoferi considerând că nu e pentru ei!… Condusul este pentru orice om înzestrat cu raţiune; diferenţa este dată doar de antrenament – de numărul de şedinţe necesare pentru a-ţi forma reflexele, deprinderile, pentru “a-ţi intra în mână”, cum se spune. Hai să fim serioşi: 22 de ore de condus (că ştie toată lumea că 25 nu se fac, da?!) pot fi suficiente pentru un novice care n-a mai condus nici măcar “pe coclauri” cu tăticu’ lui?

Schummy este una dintre puţinele persoane care a înţeles cum stau lucrurile cu condusul unei maşini, la fel cum am înţeles eu din primele lectii (deşi primul meu instructor era catastrofal ca pedagog): aproape oricine este capabil să înveţe ştiinta şofatului; diferenţa este dată de timpul necesar pentru a căpăta deprinderile necesare. Paradoxal sau nu, o mare parte dintre intelectuali (printre care mă număr şi eu – nevoită să fac două şcoli de şoferi, să iau ore suplimentare cât echivalentul a încă uneia şi să dau 11 trasee!) au nevoie de mult timp pentru a-şi forma aceste reflexe.

“Toată lumea poate”, afirma cu năduf o dragă prietenă a noastră de pe blog, fără să realizeze diferenţa dintre “toată lumea” şi noi, “restul lumii” ! “Lumea” aia poate că a avut ocazia să meargă prin pustietăţi cu maşina părinţilor începând din fragedă pruncie până şi-a format nişte reflexe şi în stadiul ăsta a plecat la şcoala de şoferi sau poate că “lumea”…are aptitudini tehnice sau… poate amândouă! Tragem linie şi concluzionăm: cu cine ne comparăm noi de fapt?! Cu oameni de zeci de ori mai antrenaţi ca noi sau cu partea creierului responsabilă de “sectorul tehnic” foarte dezvoltată?!

Suntem diferiţi, dar cel puţin la fel de capabili… Munca tenace şi perseverenţa neclintită sunt cheile reuşitei.

DE MEMORAT: “Perseverând, melcul a ajuns pe Arca lui Noe!”

Comentarii
  1. mihaela spune:

    cu cat mai multe cu atat mai bune! sincer va spun! am permis de o luna si stiu ce zic…

  2. mycor spune:

    mihaela, poate ne impartasesti si noua experiente din noua ta „cariera” de soferita cu acte :)…

  3. Neagu Geanina spune:

    Ma bucur ca v-am gasit.

  4. mycor spune:

    Bine ai venit, Geanina!
    Te asteptam sincer interesati sa ne impartasesti experientele tale🙂.

  5. joie spune:

    Sunt intelectual, de aia am picat! Asta era! :)) Sunt de acord, prea putina practica! Unde mai pui orasele aglomerate unde se schimba jocul total? Unde mai pui meltenii care au copiat la examen pe vremea cand era scris. Ia sa dea toti din nou examen, sa vezi cum ramanem cu doar vreo cateva mii de soferi in Romania!

  6. vio spune:

    Buna,
    sunt Vivi si am picat traseul de doua ori. Este atat de frustrant! Ma bucur ca am cu cine vorbi despre asta, ma bucur ca existati!

  7. mycor spune:

    Buna, Vivi, si bun venit pe blog!
    Intr-adevar, si eu am cunoscut din plin gustul frustrarii picând traseul de…2 la puterea n + 1 (a se calcula n!)… Adica de atatea ori cate s-au putut incadra in 2 ani, doua scoli (ma rog! cu ceva pauze intre examene…); de aceea, nimeni nu stie mai bine ca mine ce inseamna frustrarea, dar si munca, perseverenta, motivatia, ambitia, stima de sine… Astea trebuie sa fie si armele tale cu care sa iesi biruitoare.
    Spune-ne cu ce probleme te confrunti si poate recomandarile noastre iti vor fi de folos.
    Doamne ajuta!

  8. M.V. spune:

    Buna. Tocmai am luat permisul, astfel ca vreau sa va impartasesc si voua cateva sfaturi pe care eu le-am urmat si m-au ajutat foarte mult. Am luat traseul din prima🙂 insa am avut noroc si de un instructor caruia ii datorez 90 % din reusita mea:

    1) ia cate ore suplimentare ai nevoie. daca simti ca nu esti pregatita, politistul te va simti si mai mult. eu am condus foarte frumos la ultima sedinta, chiar cu o zi inainte de examen. insa la examen nu am putut da tot ce e mai bun, pentru ca am avut si emotii. eu de exemplu am luat inca 10 sedinte extra, in conditiile in care, inainte de scoala, nu stiam deloc sa conduc…
    2) apropos de emotii, daca nu ti le poti stapani, trebuie sa demonstrezi ca te poti descurca in trafic si cu ele. am bagat-o intr-a 5-a, din cauza cred ca imi tremurau mainile in ultimul hal. dar am simtit ca facea urat masina, m-am calmat, am scos-o, am bagat-o iar si m-am rugat „Da, Doamne, sa fie a 3-a!” Si a fost :))))
    3) trebuie sa stii exact ce ai de facut si unde. inainte de examen, stiind cat de cat zona unde voi da, am urmarit pe google maps anumite intersectii si chiar am incercat sa retin care sunt drumurile cu prioritate si cele cu cedeaza. mie mi-a folosit, pentru ca nu prea stau bine cu orientarea in spatiu si nu retin strazile, intersectiile…
    4) trebuie sa iti intrebi instructorul sau sa-ti dai singura seama unde sunt punctele slabe. eu – degeaba stiam sa fac si parcari, si semne si rampa si panta si tot, dar nu puteam sa fac bine virajele, nu vedeam „traiectoria masinii” si ori ma urcam pe trotuar ori intram pe contrasens. mergi la poligon si fa viraje. sau rampa daca acolo este punctul tau slab…sau invata bine semnele…fiecare cu ce-l „doare” cum se zice…
    5) Pietoni! daca sunt in dreptul trecerii sau pe marcaj, dar nu au intentia de a traversa, opresti!!! stai 2 sau 3 secunde si daca ei tot nu trec, atunci pornesti din nou si mergi mai departe. Dar opresti, sa te vada politistul ca ai oprit si ai asteptat cateva secunde, chiar daca tolomacul sta la trecere si vorbeste la telefon, tu opresti !
    6) in timpul examenului nu claxonezi!
    7) evita sa faci manevre inutile care te pot pune in dificultate si sa-ti ingreunezi singur situatia. daca ai oprit in spatele autobuzului si el urmeaza sa plece in cateva secunde, ai rabdare si nu depasi. daca il depasesti totusi, te asiguri si ai grija sa nu depasesti pe linia continua.
    8) nu te grabesti in timpul examenului. politistul nu se grabeste nicaieri. daca totusi ingreunezi circulatia celor din spate, mergi un pic mai repede. ideal este sa nici nu impiedici traficul. baga si a 4-a daca ai ocazia si un drum liber, politistilor le place.
    9) daca nu merge cheia, misti putin volanul, poate e blocat (am patit-o)
    10) daca intr-o intersectie nesemaforizata tu ai cedeaza trecerea, si te-ai incadrat prea mult spre stanga si cel din dreapta care are prioritate si vrea sa faca si el stanga si nu mai incape din cauza ta si iti face semn sa treci tu inainte, intreaba politistul daca iti da voie! astfel ii arati ca stii regula dar te poti descurca si daca ai incurcat un pic circulatia.
    11) daca ai obstacol pe partea ta si deci trebuie sa opresti pentru a ceda celui care vine din sens opus dar el iti da flash-uri sa treci, NU treci!! daca se intampla vreun accident, tu esti de vina, pentru ca obstacolul era pe partea ta. La fel, daca ai „binecuvantarea” politistului sa treci…poti trece.
    12) semnalizezi ori de cate ori este nevoie. mai bine in exces decat in minus. pentru exces nu te penalizeaza, cel mult iti face observatie la sfarsit ca risti sa derutezi ceilalti conducatori cu prea mult semnal. insa daca pleci de pe loc sau depasesti fara sa semnalizezi, sigur te penalizeaza. atentie, la prima plecare in traseu, din cauza emotiilor, s-ar putea sa uiti sa semnalizezi, desi stii bine ca trebuie!
    13) daca nu ai inteles ceva mai intreaba odata politistul. clarifica inainte de a incepe sa faci o manevra: oare vrea sa intorc sau sa virez la stanga? mai bine intreaba inca o data decat sa faci o manevra pe care el nu a cerut-o.
    14) eu am fost prima care a condus masina in examen, asadar, daca esti al doilea, ai grija cum a asigurat cel dinaintea ta masina, frana de mana trasa sau nu…etc..
    15) soferul coboara intotdeauna cu cheia in mana!
    16) daca ai obligatoriu dreapta semnalizeaza inainte sa-ti spuna politistul sau inainte sa-ti vina ideea sa-l intrebi in ce directie mergi…astfel ii arati ca stii ce ai de facut.

    Si, dupa ce ai luat permisul, condu in continuare pentru ca de atunci incolo vei incepe sa inveti cu adevarat sa conduci! Multa bafta,

    V

    • mycor spune:

      M.V., felicitari pt. permis! Sa-l stapanesti sanatoasa si fara incidente in trafic!
      In numele invataceilor, iti multumesc mult pt. sfaturile deosebit de valoroase si bine structurate.
      Toate aceste lucruri ar fi trebuit sa le invatam de la instructor, dar…cine ti le spune asa organizat si clar cum le-ai prezentat tu?! Am invatat si noi de la unul ceva, de la altul altceva…
      Dar tocmai asta este ratiunea existentei acestui blog: ca sa invatam unii de la altii.

  9. nelu spune:

    dragii mei va informez ca s-a facut un studiu stiintific international si care a concluzionat ca pentru a deprinde minimul in coducerea unui autovehicul iti trbuiesc minim virsta + 10 ore de conducere practica. la noi s-au stabilit minim30 ore deoarece virsta la care poti obtine permis de conducere este de 18 ani. sfaturi pentru examen: emotiile se pot reduce daca esti foarte bine pregatit. daca vreti si alte sfaturi astept

  10. Un instructor spune:

    Referitor la postarea inițială și la cea a lui M.V, chit că are ceva vechime, articolul e publicat pe internet, iar unele comentarii sunt total aberante și îi pot induce în eroare pe începători.
    Conducerea nu e chirurgie pe creier, oricine învață legislația și e abil fizic și psihic poate s-o facă lejer:
    2. Emoțiile nu există decât ca o scuză pentru cei care nu învață. Nu e ca și când viața ta depinde de luarea examenului din prima. Dacă ai gafat, e doar vina ta. Emoțiile sunt tot din vina ta, nu e o scuză faptul că n-ai mai dat în viața ta un examen scris, lucru foarte puțin probabil, sau că te panichezi fără rost când ai un polițist lângă tine, și el tot om e, garantat nu te va mânca doar dacă nu cumva are tendințe canibalistice.
    5. Treaba asta o găsești în codul rutier, ești obligat de lege să acorzi prioritate în situațiile de genul. Nu văd care e relevanța acestui ‘sfat’, poate pentru că nu intră deloc în această categorie.
    6. Poftim? Claxonul, la fel ca restul aparaturii de bord are un scop anume și trebuie folosit ca atare. Producerea unui eveniment rutier și deci picarea examenului poate fi evitată prin utilizarea corectă a claxonului. De asemenea, se sancționează necunoașterea (utilizării) aparaturii de bord-lucru care poate duce la nepromovarea examenului.
    10-11. Când polițistul nu-ți spune nimic, asta înseamnă fie că vei continua pe direcția înainte fie că te lasă pe tine să-ți alegi drumul, să vadă cum te descurci, depinde de polițist și de indicațiile primite anterior. E clar, în schimb, că nu te va penaliza indiferent de ce faci, dacă ai executat manevra corect și legal.
    Dacă aștepți „acordul” examinatorului riști să blochezi circulația. Se presupune că tu trebuie să respecți legea, indiferent de situație. Dacă îi ceri acordul, ți-l dă, iar ca urmare a acestui fapt se va produce un accident rutier vei pica examenul indiferent de ce a zis sau nu polițistul.
    16. „daca ai obligatoriu dreapta [..] inainte sa-ti vina ideea sa-l intrebi in ce directie mergi…astfel ii arati ca stii ce ai de facut.”
    Dacă ai obligatoriu dreapta, faci dreapta. Doamne-ferește!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s