Circulatia pe autostrazi … sau cum am condus eu la viteze mari

Posted: 16 Septembrie 2010 by Schummy in Din viata mea de incepator, Ghidul Invatacelului
Etichete:, , , , , ,

Weekendul trecut am fost la Constanta si am avut prilejul sa-mi exersez talentele de incepator in orasul de bastina, dar mai cu seama, sa traiesc senzatii tari pe autostrada la viteze mari. Am plecat din Bucuresti sambata cu noaptea-n cap (pe la 10.00), plini de elan si pepsi cola (e un fel de-a spune, mai exact ar fi “plini de elan si suc de sfecla”, ca doar sunt la dieta!). In fine, cert este ca eram pregatiti de drum :).

Pe la prima benzinarie sau a doua benzinarie, nu-mi amintesc cu exactitate, am trecut eu la volan. Abia m-am urcat la volan cand … primul stike! Era sa intru in parapeti pe banda de accelerare, cu ochii dupa cai verzi pe pereti. Noroc cu insotitorul meu din dreapta, care m-a atentionat la timp, ca am reusit sa redresez masina. Va spun eu, care n-ar insotitor, sa-si cumpere! Eu chiar am parte de unu’ tare bun :). Dar sa revenim la naratiune, care, dupa cum se poate usor observa, a debutat cu punctul culminant. Nu cred ca trebuie sa mai precizez ca-mi tremurau mainile si picioarele la gandul ca am fost atat de aproape de a pune capat aventurii pe care o asteptasem o saptamana intreaga. Am facut eforturile necesare de a ma remonta, pentru a ma putea concentra la trafic.

Al naibii mersul asta pe autostrada …

Autostrada buclucasa

Autostrada buclucasa

Multi mi-au spus ca mersul in afara localitatii nu se compara cu mersul in oras, ca sunt distantele mai mari si ca bla bla bla e cu totul altceva. “Da’ de unde, ce poate fi atat de diferit? Oamenii astia vor sa ma sperie. Las’ ca le arat eu de de sunt in stare!”, mi-am zis eu in sinea mea. Ei bine nu, ei chiar m-au sfatuit de bine, dar stiti cum e, pana nu experimentezi pe propria piele unele treburi, nu dai crezare celorlalti.

In primul rand trebuie sa fii in stare sa mergi drept la viteze mari, lucru aparent usor. Dar cand te gandesti ca fiecare miscare a volanului, oricat de lina, pe care o faci la 110 Km/h, in realitate inseamna o abatere considerabila de la traiectorie, lucrurile se complica putin. Cred ca masinile fara servo sunt mai castigate la drum lung si la viteze mari :). Dar cum nu este cazul meu, Zummy fiind dotata cu mama servodirectiilor, mi-au luat vreo 10 minute sa ma adaptez la conditiile impuse de viteza.

Apoi, trebuie sa faci depasiri la viteze foarte mari. Din nou challenging! Trebuie sa respecti ce ai invatat la scoala de soferi cand ai de facut orice depasire: sa semnalizezi intentia (cu 100 m inainte de locul in care incepi manevra), sa te asiguri ca nu vine niciun bizon cu viteza luminii din spate, sa maresti viteza (dar nu peste limita legala), sa schimbi directia de mers, sa mentii distanta laterala fata de cel pe care il depasesti, sa semnalizezi intentia de revenire pe prima banda si apoi sa efectuezi manvra de revenire. Da, asta e in teorie. In practica insa nu cred ca am respectat regula cu cei 100m si nici limita de viteza (110 Km/h in cazul incepatorilor).

Nu in ultimul rand trebuie sa nu te lasi furat de viteza. Dupa cateva minute de mers la o viteza de 100 – 110 Km/h simti ca te misti in reluare. Stiu ca si atunci cand esti in dreapta simti asta, dar parca la volan se simte mai tare, pentru ca tu detii controlul. Inevitabil acceleratia te va fura si vei depasi viteza de 110 Km/h care-ti este permisa. Eu am mers constant cu 120 Km/h, iar maxim am ajuns la 140 Km/h intr-una din depasiri si abia atunci am simtit-o pe Zummy ca toarce a placere :). Dar cum inca sunt mic si beau laptic, mi-am temperat dorintele de mica vitezomana si am stat frumusel in banca mea.

 

Greseli pe autostrada

 

Autostrada Soarelui

Autostrada Soarelui

Poate cea mai comuna si mai mare greseala pe care o poti face este sa nu te folosesti de banda de accelerare la intrarea pe autostrada. Nu o data am vazut bizoni care au intrat direct pe prima banda, ignorand cu desavarsire banda de accelerare. Oameni buni, banda de accelerare, dupa cum si numele sugereaza, este acel segment din banda de urgenta, care te ajuta sa intri pe prima banda cu o viteza optima, adaptata autostrazii, astfel incat sa nu incurci circulatia celorlalti conducatori. Exista indicatoare si marcaje care va ghideaza in acest sens. Tot ce trebuie sa faceti, este sa fiti atenti la ele si sa le respectati. Chiar nu-mi pot imagina ce-o fi in mintea celor care fac treaba asta! E comoditate, nestiinta sau chiar prostie?

Restul greselilor sunt majoritatea legate de depasire, ca de, altceva pe autostrada nu prea ai ce gresi :). De la schimbarea directiei de mers fara semnalizare, la depasiri pe partea dreapta, manevre bruste si slalom de pe o banda pe alta, totate greselile la depasire sunt periculoase atat pentru tine, cat si pentru ceilalti. Oricat de stapan pe calutii tai si pe tine te-ai simti, gandeste-te ca poate ceilalti nu sunt la fel de experimentati si nestiind cum sa reactioneze la o situatie creata de tine, pot gresi inclusiv in defavoarea ta. De viteza, chiar nu mai zic nimic … doar am simtit pe propria piele cat de usor te fura, dar ar trebui macar sa ai grija sa nu ramai fara carnet, mai ales daca esti incepator!

Ce spun Codul Rutier si Regulamentul despre circulatia pe autostrazi

Codul rutier (Ordonanta de urgenta nr. 195/2002 (r1) din 12/12/2002)

CAPITOLUL 5 – SECTIUNEA A 4-A: CIRCULATIA PE AUTOSTRAZI
Art. 74. – (1) Pe autostrazi este interzisa circulatia pietonilor, a autovehiculelor cu gabarite sau mase depasite, fara autorizatie speciala de transport eliberata de administratorul drumului public, conform reglementarilor In vigoare, a vehiculelor cu tractiune animala, a animalelor, a vehiculelor trase sau Impinse cu mana, a bicicletelor si mopedelor, a tractoarelor si masinilor autopropulsate pentru lucrari agricole, precum si a vehiculelor care, prin constructie sau din alte cauze, nu pot depasi viteza de 50 km/h.
(2) De asemenea, pe autostrazi sunt interzise Invatarea conducerii unui vehicul, Incercarile prototipurilor de sasiuri si de autovehicule, manifestatiile, defilarile, caravanele publicitare, antrenamentele si competitiile sportive de orice fel, precum si cortegiile.
(3) Se interzice circulatia, oprirea sau stationarea autovehiculelor pe banda de urgenta, cu exceptia cazurilor justificate, precum si a autovehiculelor cu regim de circulatie prioritar.
(4) Circulatia autovehiculelor destinate transportului public de persoane sau de marfuri se efectueaza, de regula, numai pe banda marginala din partea dreapta a autostrazii, In sensul de mers.

Regulament de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice din 04/10/2006

CAPITOLUL 5 – SECTIUNEA A 5-A: CIRCULATIA PE AUTOSTRAZI
Art. 169. – (1) Conducatorii de autovehicule care intra pe autostrazi folosind banda de intrare (de accelerare) trebuie sa cedeze trecerea autovehiculelor care circula pe prima banda a autostrazilor si sa nu stanjeneasca in niciun fel circulatia acestora. (2) Conducatorii de autovehicule care urmeaza sa paraseasca autostrada sunt obligati sa semnalizeze din timp si sa se angajeze pe banda de iesire (de decelerare). Art. 170. – Circulatia autovehiculelor destinate transportului public de persoane sau de marfuri se desfasoara pe banda din partea dreapta a autostrazii, cu exceptia cazului in care se efectueaza depasirea sau semnalizarea rutiera existenta instituie o alta reglementare de utilizare a benzilor.

Mai multe despre codul rutier si regulament aici.

 

Bilantul primului meu drum pe autostrada


Nu va imaginati ca am condus pe toata lungimea autostrazii, neah, ca m-am cam plictisit repede. Nu am condus decat 40 Km, timp in care am efectuat doar doua depasiri (era libera autostrada si nu am intalnit nici macar un tir sau camion … mare noroc!), dar in schimb am prins un segment de drum cu lucrari pe carosabil si cu circulatie pe o singura banda, cat sa nu ma plictisesc prea tare. Nici de bizoni nu am prea avut parte. Au fost cativa vitezomani rataciti si cu multi cai putere inhamati la caruta, dar nimic spectaculos si demn de relatat.
Ca o concluzie, mersul pe autostrada a fost per ansamblu o experienta interesanta. Am trecut prin stari diferite in scurtul timp petrecut la volan: de la nesiguranta, la teama de inceput, apoi la curaj exacerbat (140 km/h) ca intr-un final apoteotic sa ma plictisesc. Nu pot spune ca astept cu nerabdare urmatorul drum pe autostrada, e mai palpitant in trafic, in orice oras ai fi :).

In incheiere, cateva despre traficul constantean

Panorama Casino, Constanta

Casino, Constanta

Constanta este orasul meu natal. Sa nu amintesc despre el, ar insemna sa-i ignor farmecul si sa trec cu vederea defectele lui.
Ce mi-a placut:
– ca se circula cu viteza regulamentara. Rar am vazut „vitezomani” care sa mearga cu 60-65 Km/h.
– ca au semafoarele cu timer. In sfarsit nu am mai fost stresata ca ma surprinde galbenul cand mi-e lumea mai draga sau claxoanele cand nu am fost pe faza la schimbarea semaforului in verde.
– ca nu te claxoneaza daca ti-a murit motorul la stop.

Ce nu mi-a placut:
– ca nu sunt deloc permisivi constantenii la volan. Nu exista gesturi de bunavointa gratuite de niciun fel. Daca nu te-ai incadrat din timp pe o anumita banda, cu greu mai poti sa schimbi directia de mers, iar daca fortezi, fii sigur ca nu vor pune frana.
– ca sunt agresivi chiar daca ei insisi nu sunt permisivi. Cu alte cuvinte ei nu-ti cedeaza niciodata trecerea, dar au pretentia ca tu sa o faci si daca nu o faci, iti taie calea pur si simplu.
Dar sunt ai mei si ii accept asa cum sunt, cu bune si cu rele 🙂

Surse foto: Autostrada buclucasa, Autostrada Soarelui, Casino Constanta

Anunțuri
Comentarii
  1. laurentiu spune:

    asa e ,cu soferii de aici si eu sunt din cta,si incerc sa-mi iau categoria C si E si nu-mi venea sa cred cati imi taiau calea,eu fiind cu camionul ,mai ales ca era si d scoala,fapt ce-ar insemna sa fie mai permisivi si atenti cu mine.la intersectii ca cele de pe varianta ,e aprape imposibil sa intrii sau sa iesi ,d pe centura sau sa depasesti ,pt ca nimeni nu vrea sa se dea la o parte, nu stiu cum gandesc oamenii astia ,parca ar fi legea junglei.In plus e si traseu de examen. O data vrand sa intru p soseaua d centura a trebuit sa astept cred ca un sfert d ora ,si nici atunci nu intram daca instructorul nu ¨ ma impingea¨ de la spate,Imi zicea ca la examen politistul daca vede ca nu te bagi, si astepti mult ,va crede ca nu stii cui sa acorzi pioritate,eu totusi sper sa nu fie kiar asa d tampit.:)

  2. Oana spune:

    Hello Schummy&Zummy 🙂
    Weekendul asta am fost si eu la Constanta si asa am ajuns sa fac primii mei 700 km cu Furia Albastra. 😀 Am mers pe autostrada cu 110 km/h. E adevarat, sunt super senzatii la mersul cu viteza pe autostrada, insa e periculos si din alte motive, ajungi sa ai impresia ca mergi prea incet si risti sa te defocusezi, poti sa pierzi controlul foarte usor, de la cea mai mica miscare de volan. Eu ma plictisisem la un moment dat, insa mi-am revenit repede. Imi place sa conduc oricand si in orice situatie. 🙂
    In Constanta si eu gasesc foarte util temporizatorul la semafoare, dar atatea sensuri giratorii parca sunt prea multe pentru mine…m-au surprins de cateva ori destul de neplacut. 😦
    Oricum, am ajuns cu bine acasa si asta este cel mai important pentru orice sofer!

  3. Schummy spune:

    Felicitari pentru primul drum pe autostrada Oana! E bine ca ai condus prudent, dar vei vedea ca in curand, pe masura ce capeti mai multa siguranta vei avea tendinta sa nu respecti foarte tare regulile cu privire la limitele de viteza :).

  4. ciprian spune:

    8411 km efectuati in 11 luni de cand am masina (si ceva mai mult decat am carnetul). Dupa o lunga pauza revin pe acest blog ! De data asta cred ca ar trebui schimbata placa cu „succes la examenul auto”. Am vazut suficiente specimene cat sa imi dau seama ca nu oricine e facut pentru volan. Cu alte cuvinte : vrei masina de marca ? (functionala mai mult sau mai putin), te crezi smecher(a)? Iti place sa te dai tare? Atunci Romania nu e o tara care sa te reprezinte ca sofer. Limitele de viteza pe care le-a incetatenit ARR nu sunt puse de pomana, ba chiar sunt perfect adaptate tipului de drumuri pe care le avem. Am vazut o multime de greseli facute fie de pusti imaturi, de blonde (fizic sau intelectual vorbind) care stau cu o excrescenta numita telefon la ureche si tigara intre degete fix in cele mai sensibile momente (autostrazi etc) si alti grabiti.

    Bai fratilor, inainte sa va ganditi ca va sade bine cu inca un plastic in portofel va dau un sfat cat se poate de prietenesc si logic inainte de a ajunge pericol pe 4 roti si a va face o cariera stralucita pe un scaun cu rotile: 90-100 km/h e o viteza mai mult decat acceptabila pentru ce avem noi. Ba chiar vei constata ca ai un consum ca la carte daca nu te aventurezi la ceva mai mult. Pentru un motor cu benzina iti mananca mai mult cu 1 litru din 10 in 10 km/h peste aceste valori. Vrei viteza mai mare? Atunci incearca macar maxim 130 pe autostrada.

    Poate asa se mai raresc cazaturile de soferi pe care le-am intalnit pana acum.

    PS: Nu e nicio rusine sa mergi in continuare pe bicicleta. Daca ti se pare prea greu sa faci ce ti-am scris mai sus, atunci ramai la 2 roti. E mai onorabil.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s