Ghidul invatacelului – Regula nr. 2: Cum sa faci ca sa nu pici sala!

Posted: 2 Septembrie 2010 by Schummy in Ghidul Invatacelului
Etichete:, , , ,

70% dintre cursanti pica sala. Nu este o statistica oficiala, este evident burtita, pentru a da bine „la public”. Cert este ca majoritatea pica la sala sau daca nu pica, cel putin sunt ingroziti de proba teoretica. Si chiar nu ar trebui sa fie.

Dragi invatacei, examenul in sine nu este foarte complicat. Exista insa o reteta a succesului, pe care daca o aplicati intocmai, nu aveti cum da gres. Credeti-ma, ca am incercat toate variantele posibile: conspecte din legislatie, diagrame, desene, you name it, am incercat totul, dar cea mai simpla varianta este schema descrisa in cele ce urmeaza.

Pasul 1: Citeste legislatia!

Legistatia se compune din Codul Rutier si Regulamentul auto. In plus, pentru examen vei mai avea nevoie si de notiunile de Mecanica si cele de Prim ajutor. Toate acestea le gasesti si aici pe blog, la sectiunea Legislatie Rutiera. Da, stiu la ce te gandesti! Legislatia este foarte greoaie si intortocheata. Nimic mai adevarat! Din pacate majoritatea dintre cursanti care aleg sa nu participe la cursurile de legislatie, crezand ca pot invata singuri, se confrunta cu problema descifrarii textului de lege. Personal, eu pur si simplu detest modalitatea in care sunt formulate articole din orice lege! Parca sunt facute inadins sa nu intelegi nimic: frazele sunt atat de complexe incat pana la jumatate uiti ce ai citit la inceput, cuvintele folosite sunt atat de pompoase incat trebuie sa-si strofoci foarte tare neuronii pentru a intelege sensul propozitiei, trimiterile care se fac de la un articol la celalalt si de la un text de lege la altul nu te fac decat sa-ti pierzi rabdarea. Deci te inteleg perfect ca iti vine sa-ti pui mainile-n cap atunci cand auzi de legislatie.

Dar atentie, eu am spus sa citesti … nu sa inveti textul de lege! Adica sa faci lectura textului fara sa-ti bati prea tare capul, cat sa retii aspectele cele mai importante.

Pasul 2: Gaseste acea sursa care te ajuta sa structurezi informatia!

Fie ca este vorba despre o carte, fie ca este vorba despre profesorul de legislatie de la scoala de soferi pe care o frecventezi, incearca sa gasesti acea sursa. Poate ai deschis deja legislatia si te-ai convins ca nu poti asimila acea informatie decat dupa lecturi repetate si dupa ce incerci tu insuti sa structurezi informatia. Dar cum eu sunt de parere ca niciodata nu trebuie sa reinventezi roata, pentru ca pierzi timp de pomana, cred ca e mai simplu sa iei informatia de la cei care o au deja. E drept ca asta poate insemna timp si/sau bani, dar hey … daca vrei sa iei carnetul, trebuie sa fii dispus(a) sa faci unele sacrificii :).

Pasul 3: Exerseaza, exerseaza, exerseaza … cu cat mai multe chestionare auto!

Odata ce ti-ai insusit materia, trebuie sa-ti testezi cunostintele. Ei, aici incepe partea cea mai amuzanta. Pentru ca vei considera ca esti foarte bine pregatit, devreme ce ti-ai batut capul cu documentarea, vei fi foarte contrariat atunci cand vei vedea ca pici examenul cu brio la chestionare! De aceea, sfatul meu este sa nu te demoralizezi si sa te intorci la carte ori de cate ori nu intelegi de ce ai gresit. Vorba ceea: din greseli invata omu’, deci nu degeaba e nevoie de mult exercitiu.
Mai exista un aspect important legat de chestionare: corectitudinea acestora. Indiferent de sursa acestora sau de modalitatea de lucru (online sau offline), acestea pot fi supuse greselilor. Singurele intrebari care nu sunt gresite, sunt evident, la examen :). In rest, nimeni nu-ti garanteaza ca sunt corecte. Sau ma rog, iti garanteaza, dar tu nu trebuie sa-i crezi pe cuvant.
De asemenea, foarte importanta este si ordinea in care faci chestionarele auto. De regula, acestea sunt ordonate fie pe capitole, fie direct sub forma de chestionar. Este indicat sa incepi cu cele ordonate pe capitole, pentru ca te ajuta sa-ti sedimentezi mai bine informatiile. Abia la final poti sa te distrezi si cu cele impartite in chestionare.

Unde gresesc invataceii de obicei?

Cea mai frecventa greseala pe care aproape toti cursantii o fac, este sa inverseze ordinea actiunilor de mai sus. De regula incep cu pasul 3, prin a face chestionare, in speranta ca este de ajuns sa retina intrebarea si variantele de raspuns aferente, pentru a trece examenul. Este foarte posibil ca multi dintre cei care folosesc aceasta metoda sa reuseasca, dar cu siguranta nu din prima.  De ce nu este abordarea cea mai protrivita? Pentru ca, asa cum spuneam si mai sus, exista posibilitatea ca raspunsurile la intrebari sa fie gresite. In acest caz, invatacelul care nu a citit deloc din sau despre regulamentul si codul rutier, nu va sti sa le identifice pe cele gresite si va memora raspunsurile gresite, ca un mic papagal, iar finalitatea va fi evidenta, va mai pierde timp si bani ca sa mai dea o data examenul.

Din experienta mea de la proba teoretica …

Ei bine, eu sunt un caz mai aparte 🙂 … am fost printre cobaii noului sistem pe calculator, la Constanta, in 2008. Ei, ce vremuri! Am aflat in seara de dinaintea examentului ca voi da pe calculator si ca au fost introduse si intrebari despre mecanica. Am stat atunci cateva ore bune sa invat mecanica dintr-o carte veche de 20 de ani a instructorului cu care faceam orele suplimentare la Constanta (ca sa ma acomodez cu masina), pe care el o avea de pe vremea cand isi luase carnetul. Degeaba, nu s-a prins nimic de mine si nici nu se va prinde (am invatat intrebarile de mecanica realmente dupa ureche). In plus, nu am facut decat sa-mi pierd timpul si nervii, pentru ca urmatoarea zi la examen nu mi-a picat niciuna asemanatoare.  Surpriza insa! Am luat examenul! A fost o surpriza chiar si pentru politisti, fiind a doua persoana din acea zi care a reusit sa ia examenul!  Pe atunci procentul celor care picau la sala era foarte mare. In timp am devenit din ce in ce mai sigura pe raspunsurile mele, mereu am urmat aceeasi reteta si mereu l-am trecut (l-am dat de 4 ori in total!!). Acum, ultima data cand l-am dat, ca sa ridic putin miza, am inceput sa cronometrez cat imi ia sa fac un chestionar, fara sa pic, evident. Recordul absolut a fost de 3 minute si jumatate! 🙂 La examen m-am chinuit sa citesc fiecare intrebare de 2-3 ori si am iesit dupa 15 minute si am si gresit 3 intrebari, din cauza ca am stat prea mult pe ganduri, probabil.

Nu v-am povestit toate cele de mai sus pentru a ma lauda. Departe de mine acest gand. Mi-am dorit insa sa intelegeti de ce consider eu ca aceasta este reteta succesului.

Bibliografie examen sala

La sectiunea Informatii utile gasiti mai multe informatii despre bibliografia folosita de mine pentru examen si pe care o recomand tuturor. Nu e vorba de reclama sau orice de acest gen, pentru ca nu iau niciun ban pentru treaba asta. Pur si simplu este recomandarea mea pentru materialele folosite de mine. Orice alt material cu continut informatic apropiat este la fel de bun 🙂

Vezi mai multe informatii si despre cum se desfasoara examenul auto la sala.

Comentarii
  1. Iancu Marian spune:

    Sunt cursant la scoala de sofer la demandis din anul trecut din ianuarie si înca nuam putut ancheia dosarul din cauza problemelor financiare si cerinta mea este daca puteti sa mi trimiteti si mie întrebarile care sunt la sala casa pot trece sala mai usorvva multumesc.

  2. Mycor spune:

    @Iancu Marian – Misiunea candidatilor din prezent s-a usurat foarte mult prin aparita unui site – http://e-drpciv.ro/mediu-de-invatare, unde ai intrebarile de pe DRPCIV, insa iti arata daca ai gresit si nu te lasa sa treci de intrebare pana nu dai raspunsul corect. Super!
    Doamne ajuta! Tine-ne la curent.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s